Lidl Beszállítói kézikönyv: Fogyasztói attitűdök

10 típusba sorolta a fogyasztókat a döntéseik hátterét, vásárlási és médiafogyasztási szokásaikat elemezve az Euromonitor International legutóbbi nemzetközi felmérésében. Aki ismeri az egyes kategóriák jellemzőit, és ezeket figyelembe véve tervez terméket, stratégiát, versenyelőnyhöz juthat.

Impulzív vásárló

A fogyasztók 15 százaléka tartozik ebbe a kategóriába, 51 százalékuk férfi. Szeretnek jó üzletet kötni, élvezik a vásárlást, ugyanakkor óvatosan költenek, vezérelvük a jó ár-érték arány. Ha pénztárcájukra szabott ajánlattal találkoznak, azonnal döntenek. Viselkedésüket erőteljesen befolyásolja a közösségi média. Elsősorban barátaik, ismerőseik ajánlásait követik, valamint a független felhasználói értékeléseket.

Konzervatív háztartásbeli

Globálisan a fogyasztók 13 százaléka sorolható ide, többségük férfi, harmaduk rajong a bevásárlóközpontokért. Számukra a család és szeretteik igénye a legfontosabb. Ritkán próbálnak ki újdonságokat, ragaszkodnak a már megszokott termékekhez, de különleges promóciókkal meghódíthatók. Elsősorban tévéreklámokkal és hűségakciókkal érhetők el könnyen.

Minimalista

Százból 12 ember e csoport tagja, 55 százalékuk nő. Szerény életmódra törekszenek, nem tulajdonítanak nagy jelentőséget saját imázsuknak, ugyanakkor fontosnak tartják a megtakarításokat. Akkor hajlandóak új termékek és szolgáltatások kipróbálására, ha azokat kiváló minőségűnek gondolják. A független véleményekre és családtagjaik, barátaik ajánlására adnak, de a hosszú élettartamot, fenntarthatóságot, környezettudatosságot hangsúlyozó márkakommunikáció is sikert érhet el náluk.

Biztonsági tradicionalista

Globálisan a fogyasztók 12 százaléka sorolható ide, 52 százalékban férfiak. Jelmondatuk: „Elégedett vagyok azzal, ahol az életemben tartok.” Nehezen bírhatók rá újdonságok kipróbálására, aktívan kerülik a vásárlást. Az erős márkák és a prémiumtermékek hidegen hagyják őket, de a kedvezmények nem. Szinte mindig a legolcsóbb alternatívát választják. Esetükben a megtakarítást hangsúlyozó reklámokra érdemes építeni.

Rettenthetetlen vadász

Százból mindössze tíz fogyasztó tartozik ide. Techtudatosak, és fontosnak tartják saját imidzsüket, ezért trendkövetők. Szívesen próbálnak ki újdonságokat, és gyakran vásárolnak márkás prémiumtermékeket. 42 százalékuk kifejezetten az egyedi, nehezen megszerezhető árucikkeket keresi. Különösen a közösségi média felületein hirdetett akciókra és az általuk kedvelt hírességek ajánlásaira rezonálnak.

Erőteljes aktivista

Arányuk szintén 10 százalék körüli, 51 százalékuk férfi. Hisznek abban, hogy van erejük és befolyásuk megváltoztatni a dolgokat. Még ha többe kerül is, arra törekszenek, hogy csökkentsék ökológiai lábnyomukat.
A természetes, zöld, fenntartható gazdálkodásból származó termékek rendkívüli módon vonzzák őket. A tévéreklámok mellett a közösségi média és hűségprogramok révén érhetők el.

Ihletett kalandor

Ők teszik ki a fogyasztók 8 százalékát. Folyamatosan új dolgokat próbálnak ki, szeretnének külföldön élni vagy vállalkozni. Keresik a minőségi termékeket, de nem tulajdonítanak túl nagy jelentőséget annak, hogy mások mit gondolnak fogyasztási szokásaikról. Erőteljes a megtakarítási hajlandóságuk, de olykor merészek, ha vásárlásról van szó. Vonzzák őket a hűség- és jutalompontok, a tévéreklámok, az ár-érték összehasonlító hirdetések.

Digitális rajongó

E tábor tagjainak 54 százaléka nő, globálisan a fogyasztók 6 százalékát teszik ki. Életük minden területén használják a digitális technológia vívmányait, az új platformokat, megoldásokat. Már-már jobban is élvezik a virtuális élményeket, mint a valódiakat. Nem érdekli őket a divat és az aktuális márkatrendek, ehelyett az árra és rövid távú szükségleteikre összpontosítanak. Főként a közösségi média és a megtakarításra fókuszáló hirdetések működnek náluk.

Kiegyensúlyozott optimista

Ők a fogyasztók 5 százalékát adják. Bíznak magukban és a jövőjükben. Jelszavaik: minőség, egészség, jólét. Ritkán ugyan, de hajlandók impulzusvásárlásokat végrehajtani, egyébként pragmatikusak. Elsősorban az ár függvényében választanak. Termékbemutatókkal, a hűséget jutalmazó akciókkal terelhetők az újdonságok felé.

Óvatos tervező

Százból mindössze 4 ember tartozik e kategóriába, 51 százalékuk nő. Tudják, mit akarnak, és megfontoltan bánnak a pénzükkel. Előre megírt bevásárlólistával érkeznek a boltba, és az eredeti terveiken ritkán változtatnak.
Elsődleges számukra a jó ár-érték arány, hűségesek a már kipróbált és bevált dolgokhoz. Igazi multipackrajongók: ha a megszokott termékekhez olcsón hozzájuthatnak, hajlandók nagyobb tételben vásárolni.