Lidl Beszállítói kézikönyv: Forecast, azaz az előrejelzés

A forecast legegyszerűbben megfogalmazva azt jelenti: előrejelzés. A kereskedelmi láncok folyamatosan előre jelzik az akciós periódusra tervezett árumennyiségeket.

Ezeket az adatokat megosztják a beszállítókkal, hogy folyamatosan készülni tudjanak a várható rendelésekre, ezáltal biztosítva a boltok zavartalan ellátását. Fontos megjegyezni, hogy a forecast adatai nem számítanak megrendelésnek, csupán azt jelzi előre, hogy egy adott időszakban várhatóan mennyi termékre lesz szüksége a kereskedelmi partnernek.

A kereskedelemben alkalmazott forecastoknak tulajdonképpen legalább 3 különböző iránya és mennyisége van.

I. Lánc–vásárló forecast
Ez a fajta adat jelzi előre, hogy a vásárlók hány darab terméket vesznek meg egy adott időintervallumon belül. Ez a kasszán kimenő adatot jelenti.

II. Lánc–szállító forecast
Az első forecastot követően – attól függően, hogy mekkorák a készletek a boltokban és a központi raktárokban– számítják ki, hogy milyen nagyságú rendelésre, beszállításra lesz szüksége a kereskedelmi láncnak.

III. Szállító–gyártás vagy szállító–beszerzés forecast
A lánctól kapott forecast alapján a szállítónak meg kell terveznie a gyártást, illetve a hozzá kapcsolódó csomagoló- és alapanyagok beszerzését.

Egy új termék bevezetésekor az első forecast a polckapacitásból számított feltöltőmennyiséget tartalmazza, kiegészítve egy rövidebb ideig tartó pufferkészlettel. Ezután az első hónapok eladásai alapján alakítják ki az általános forecastot, ami a szezonális kilengések és a promóciók miatt ingadozhat.

Természetesen termelő, beszállító maga is készíthet további forecastokat, amelyekkel megkönnyíti a kapacitástervezést. Érdemes alapul venni az előző évek azonos időszakát és az előre jelezni kívánt időszakot megelőző heteket, hónapokat, majd korrigálni a „környezeti hatásokból” adódó különbségekkel.