Lidl Beszállítói kézikönyv: Árukapcsolás

Az akciókon belül speciális esetet jelent az úgynevezett áru-összekapcsolás, amikor két vagy több különböző terméket csomagolnak össze. A fő marketingkommunikációs üzenet ebben az esetben az, hogy együtt olcsóbb.

Mit mivel?

Sokan vásárolnak több terméket együtt, ezért „csomagban” megjelenítve segíthetünk megkönnyíteni a fogyasztók döntését. Az összecsomagolás persze nem ad hoc módon történik, hanem érdemes a vevő fejével végiggondolni, hogy mit mivel vásárolna meg. Ilyen lehet például:

• ünnepekhez kapcsolódóan: főtt sonka és frissen reszelt torma
• vegyesen (például a frissáru- és a szárazáru-kategória 1-1 terméke): grillhús & grillfűszer

Az ilyen típusú akciók esetében a bolti kihelyezés is úgy történik meg, hogy a termékeket egymás közelébe teszik, ahogy azt az akciós újságban is meghirdetik. A promóciós plakátokon, újságokban általában egy fotón szerepelnek a termékek képei. Sőt, manapság egyre több kereskedelmi lánc teljes oldalakat szentel annak, hogy kész fogások hozzávalóit tüntesse fel és konkrét receptet mutasson be.

A másik lehetséges módszer – ezt általában a gyártó kezdeményezi –, amikor a két terméket a polcokon nemcsak egymás mellett helyezik el, hanem fizikailag is összecsomagolják őket. Ilyenek lehetnek például a leveszöldségek és ízesítő fűszereik vagy éppen különböző márkák termékei, mint például egy ízesített kávékoktélcsomag (kávé és kávészirup).

Miért éri meg?

A kereskedelmi lánc oldaláról az áru-összekapcsolás azért hasznos, mert bár a korreláció igen erős a ketchup és a majonéz között, lehetséges, hogy nem egyszerre fogyott el, így a vevő csak az egyiket veszi meg ott helyben, a másikért pedig egy másik boltba megy későbbi időpontban.

Csomagajánlat esetében viszont (akár virtuális, akár fizikailag összekapcsolt) a vevő inkább hajlandó egyszerre megvenni a két terméket, hiszen előbb-utóbb szüksége van mindkettőre, és úgy érzi, ezáltal spórol.
Termelői oldalról új trend a megváltozott fogyasztói szokások nyomon követésekor vagy új termékalternatíva (új íz, összetevők) megjelenésekor ezt az akciótípust választani.

Mivel az innovációt, a praktikusságot és az izgalmas ötleteket mindig is díjazták a vásárlók, érdemes végiggondolni, hogy akár más szállítókkal karöltve milyen közös lehetőségeink vannak.