Lidl Beszállítói kézikönyv: Hogyan vizsgáljuk meg az új belépési lehetőségeket?

Egy termelőnek számos dolgot kell végiggondolnia, ha új belépőként szeretne piacot szerezni egy kategóriában. Belépéskor nemcsak a költségkorlát játszhat szerepet, hanem felmerülhetnek természetes vagy adminisztratív akadályok is. Kategóriavizsgálatokkal széles képet kapunk a piacról, rendszerességének köszönhetően trendeket is megjósolhatunk.

Versenytársak elemzése

Belépő vállalatként fel kell térképeznünk, hogy kik a versenytársaink az adott kategórián belül. Szükség van olyan tervezési és elemzési eszközökre, melyek lehetővé teszik vállalatunk összehasonlítását az adott területen. Ezzel a módszerrel fény derül a minőség- és teljesítménynövelési lehetőségekre.

Először is meg kell vizsgálni, hogy az adott kategórián belül mekkora a verseny, tehát milyen szélesen prezentált a kiválasztott kategória termékköre. Ezt a legkönnyebben úgy állapíthatjuk meg, ha számszerűsítjük, hogy a kategórián belül hány szállító, hány márka és hány termék található a piacon, illetve az általunk vizsgált termékek/termékkör milyen kihelyezési felületet kap az adott piacon.

Polckép

A polckép megvizsgálásával információt kaphatunk arról, hogy az egyes versenytársak termékei és brandjei mekkora kihelyezési felületen jelennek meg. A polcokon való kihelyezésnél nagy szerepet játszik például, hogy a termék milyen forgalmat produkál, mennyire népszerű a vásárlók körében.

Kiszerelés, íz

Ha a termékek megnevezése, illetve csomagolása alapján rögzítjük az egyéb jellemzőket is, akkor könnyebben meghatározhatjuk, hogy az adott kategórián belül vannak-e olyan meg nem célzott vásárlói csoportok, amelyek épp a rendhagyó kiszerelések, új ízek alapján belépési pontot jelenthetnének.
Ilyen például:

– újfajta eljárással készült termék (például hosszabb ideig eltartható tartósítószer nélkül – ESL-tej)
– olyan csomagolási egység, amilyen eddig nem volt (például különböző ízek összecsomagolva)
– olyan csomagolási mód, amely praktikusabb (például visszazárható, cseppmentes)
– olyan új íz, amely az utóbbi időben kezdett el népszerűvé válni
– olyan termék, mely az új trendeknek megfelelő alapanyagokból készült (például vegán vagy gluténmentes)
– új vásárlói szokást kielégítő termék (kényelmi, hűtött készétel)

Mintavásárlás

Ahhoz, hogy megismerhessük a Lidl termékeit, a legegyszerűbb út, ha megvesszük és megkóstoljuk/kipróbáljuk őket. Ezen vásárlás során érdemes nem csak a megcélzott terméket megvenni, hanem mind vertikálisan, mind horizontálisan körülnézni a polcokon a szélesebb nézőpont érdekében. Vásárlásunk során figyeljünk például a kihelyezésre, az elérhető variációk számára, készlethiányra. Kövessük figyelemmel az akciós szórólapot is, ott is keressük a számunkra releváns termékeket.