Lidl Beszállítói kézikönyv: A konkurenciafigyelés

Nemcsak a bekerülés előtt, hanem a belistázást követően is fontos, hogy tisztában legyünk a versenytársakkal. A vállalati eredményességet és a piacelemzést nemcsak az általunk meghatározott KPI-ból, hanem a polcképből és a versenytársak figyeléséből is nyomon követhetjük.

A versenytársak, iparágunk elemzése a stratégiai menedzsment elengedhetetlen része. A konkurenciaelemzés eredménye a vállalat minden területére kihat, ezért a vállalati stratégia része is egyben. Célja, hogy meghatározza a konkurensek erősségeit, gyengeségeit, és információt szolgáltasson olyan stratégiai döntésekhez, amelyek versenyelőnyt biztosítanak a használójuk számára.

Ahhoz, hogy konkurenciaelemzésünk minél pontosabb legyen, a következő szempontokat kell figyelembe venni:

● Versenytársak meghatározása – jelenlegi és potenciális konkurencia meghatározása
● Közvetett és közvetlen versenytársak csoportosítása
● SWOT-analízis
● Adatok gyűjtése – mintavásárlással egybekötött bejárás a konkurenciánál, termékkóstolás, tesztelés
● Árfigyelés
● Vevői visszajelzések
● Stratégia kialakítása

Nagyon fontos szempont mind gyártói, mind kereskedelmi oldalról a pontos és jól felépített kategóriamenedzsment. Ez egy profitmaximalizálást célzó folyamat, amely a (termék)kategóriákra fókuszál. Megközelítése vevőorientált, véleményük alapján definiálja a kategóriát. Segítségével növelni tudjuk a hatékonyságunkat, biztosítani tudjuk a vásárlók hűségét, tehát versenyelőnyt jelent.