Lidl Beszállítói kézikönyv: A KPI és a riportok fontossága

A nagy kereskedelmi láncok rendszeres időközönként elemzik az egyes kategóriákra felállított tervek teljesülését. Érdemes beszállítóként is meghatároznunk a KPI-okat, azaz a fő teljesítménymutatókat. Ezek konkrét és számmal kifejezhető mutatói a vállalkozás teljesítményének. Fontos betekintést nyújtanak a vállalkozás működésébe, és lehetőséget adnak a további sikerek eléréséhez.

A mutatók főbb típusai:
● minőségi
● logisztikai
● termelési
● tervezési
● kereskedelmi
● HR
● IT

Ennek alapja egy jól elkészített riport, adatbázis, amelynek folyamatos fejlesztése és karbantartása segít a cég eredményességének elemzésében, illetve javításában.

Könnyebb dolgunk van, ha az adatbázist már az elején úgy alakítjuk ki, hogy a heti riportokból havi, majd a havi riportokból negyedéves, éves kimutatások épülnek fel. Érdemes a saját terméknév – EAN-kód – termékkód relációkat összekötni a kereskedelmi láncnál használt névvel és kóddal.

Fontos meghatározni, milyen adatokat akarunk vizsgálni:

• Melyik láncnak mennyit szállítottunk?

• Milyen áron szereztünk be és adtunk el?

• Hogyan teljesített egy-egy akció?

• Milyen szezonalitás érzékelhető?

• A marketingköltségek megtérültek-e?

• Mekkora a selejt aránya?

• Hogy áll a raktárkapacitás?

• Hogyan alakul a cash flow?

• Milyen marginszázalékot értünk el?

• Milyen volt a kiszolgálási szintünk?

Ezeket az adatokat érdemes minden héten megvizsgálni, hogy a lehető leggyorsabban tudjunk reagálni az esetleges tervtől való eltérésekre.