Összeírják, mennyi hazai termék van a boltokban

Elindult a nagy összesítés: több tízezer élelmiszerre kiterjedő felmérést indított augusztusban a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal (Nébih) annak megállapítására, milyen ma a hazai és a külföldi termékek aránya az üzletekben.

2014 után az idén újra felméri a Nébih, mekkora arányt képviselnek a hazai és a külföldi élelmiszerek a boltokban. Az augusztusban kezdődött vizsgálat több tízezer termékre terjed ki, várhatóan az év végéig tart. Az agráriumban 80-20 százalékos mértékkel lennének elégedettek, de becslések szerint most inkább 70-30 százalékos megoszlásról beszélhetünk.

Azokban a kiskereskedelmi üzletláncokban lesz vizsgálat, amelyek a legnagyobb itthoni szereplők: a mostani felmérést tíz élelmiszerhálózatban, az Aldiban, az Auchanban, a CBA-ban, a Coopban, a Lidlben, a Metroban, a Penny Marketben, a Reálban, a Sparban és a Tescoban bonyolítják le.

Csak olyan termékkategóriákat vesznek szemügyre, amelyeket a magyar agrárium és élelmiszeripar hagyományosan elő tud állítani a hazai lakosság számára megfelelő mennyiségben.
A felmérés termékcsoportos bontásban a friss sertés- és baromfihúsokra, a húskészítményekre, a tejféleségekre, a tojásra, a mézre, a gyümölcsökre és a zöldségekre, a lekvárokra, a száraztésztákra és a konzervekre koncentrál.

70-30?

A Nébih szerint a vizsgálat lehetőséget nyújthat arra, hogy a kiskereskedelemben forgalmazott hazai eredetű termékek arányát a hat évvel ezelőtti, azonos módszertannal felmért állapottal össze lehessen hasonlítani, így pedig tudni lehet majd, hogy a hazai beszállítók tényleg előreléptek-e, vagy visszaszorultak.

Ágazati információk szerint a 2014-es felmérés körülbelül 70-30 százalékos hazai-külföldi élelmiszerpiaci arányt állapított meg.