Nyomonkövethetőség, termékvisszahívás

Az élelmiszerjog általános alapelveit és követelményeit meghatározó 178/2002/EK rendelet ugyanis megköveteli minden európai élelmiszer- és takarmányipari vállalkozástól és azoktól, akik élelmiszert vagy takarmányt importálnak Európába, hogy működő nyomonkövetési és visszahívási rendszerük legyen. Tehát szállítóként kötelező a gyártott tételeket visszakereshetővé tenni. Például gyártási dátum, minőségmegőrzési, illetve fogyaszthatósági dátum vagy LOT-szám alapján.

További ágazatspecifikus szabályozás vonatkozik bizonyos élelmiszerekre, beleértve a gyümölcs- és zöldségféléket, a csíráztatott magvakat, a marhahúst, a halakat, a mézet, az olívaolajat, a géntechnológiával módosított szervezeteket és az élő állatokat.

Termékvisszahívás

Termékvisszahívásra akkor kerül sor, ha a kockázatot jelentő termék már a fogyasztónál van. Ez véletlenül sem azonos a forgalomból való kivonással, ami azt a folyamatot jelenti, melynek során a vásárlókhoz még el nem jutott termékeket hívják vissza, például az előállító vagy a kereskedő raktárából.

Fontos, hogy a beszállító minden egyes vásárlói panaszt kivizsgáljon, és végezze el minél gyakrabban a megfelelő ellenőrzéseket. Utóbbi azért is fontos, mert a vállalkozások által közzétett, önellenőrzésből fakadó termékvisszahívásoknak sokkal pozitívabb a megítélésük a vásárlók szerint is, mint a felügyeleti hatóságoktól érkező bejelentéseknek. A Nébih honlapján egyébként folyamatosan információkat kaphat a vásárló, illetve a beszerző és a beszállító a visszahívások dátumáról, az érintett termékek nevéről és a problémák leírásáról, részleteiről.

Termék-visszautasítás áruátvételnél

Minőségi áruátvétel:

A szállított áruk minőségi vizsgálatát jelenti, ami szúrópróbaszerűen történik. A minőségi átvételnek ki kell terjednie arra, hogy:

  1. – az áru a szerződésben előírt minőségben érkezett-e meg;
  2. – a termék meddig őrzi meg a minőségét, meddig fogyasztható. A lejárati időnek maximum az egyharmada telhet el;
  3. – a terméket ellátták-e árucímkével, magyar nyelvű kezelési és használati útmutatóval;
  4. – szemrevételezéssel meg kell állapítani, hogy az áruban nincs-e romlásra, minőségi hibára utaló elváltozás.

 

Szállítási hőmérséklet, göngyöleg tisztasága:

Minden árutípusnak megvan a raktározási helye és hőmérséklete, illetve meghatározott a minimum és a maximum szállítási hőmérséklete is. Ezeket, csakúgy, mint a göngyölegek megfelelő tisztaságát, teljes mértékben be kell tartani.

Amennyiben az áru beérkezésekor a szállítási hőmérséklet nem felel meg az előírásoknak, az áruátvevő visszautasítja az adott tételt. Ugyanúgy visszautasításra kerülhetnek azok a cikkek is, amelyeknél a beszállított göngyöleg tisztasága kifogásolható